Καθηγητής Βασίλειος Γκίκας, Ακαδημαϊκός
"Εισαγωγή στη Φιλοσοφική Σκέψη, τι
σημαίνει να είσαι Άνθρωπος".
Στη Φιλοσοφία, πρόκειται για μια Εισαγωγή στη Φιλοσοφία. Ως Φιλοσοφία της έννοιας της Ανθρώπινης Φύσης, η Φιλοσοφία θεωρεί το Ανθρώπινο Άτομο ως Γνώστη, ως Πρόσωπο σε σχέση με άλλα Πρόσωπα, με την Κοινωνία, με τον Θεό και με τον Τελικό Σκοπό της Ανθρώπινης Ζωής.
Θα εξετάσω
διαφορετικούς Φιλοσοφικούς Απολογισμούς γιά το τι σημαίνει να είσαι ο Εαυτός
σου. Εμείς, ως Ανθρώπινα Όντα, δεν είμαστε απλώς απλοί Υλικοί Οργανισμοί και θα
διερευνήσω τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι Φιλόσοφοι, από
διαφορετικές Εποχές, έχουν προσπαθήσει να το ορίσουν περισσότερο. Με τον τρόπο
αυτό, θα εξηγήσω διάφορες πτυχές που χαρακτηρίζουν τη ζωή μας ως συγκεκριμένα
Ανθρώπινη, όπως η συνειδητή Ευαισθητοποίηση, ο Λόγος κι η Γνώση, η Ελευθερία, ο
Χρόνος (το παρελθόν και το μέλλον), η Προσωπική Ταυτότητα, η Ενσάρκωση κι η
Ευθύνη. Θα θέσω ορισμένα πολυετή Φιλοσοφικά Ερωτήματα, όπως το ζήτημα της
Σχέσης μεταξύ του Κόσμου και του Εαυτού μας.
Εξετάζω τον τρόπο με
τον οποίο η Φιλοσοφία αναζητά θεμελιώδη χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν τη ζωή
ως μία σωστή Ανθρώπινη Ζωή, ρωτά γιά την τελική της έννοια ή τον Σκοπό και
θέτει ερωτήματα γι' αυτό που μετρά ως Καλή Ζωή. Θα επιδείξω την κατανόηση των
διαφόρων προσεγγίσεων του Φιλοσοφικού Ζητήματος του τι σημαίνει να είσαι
Άνθρωπος.
Τι σημαίνει να είσαι
Άνθρωπος; ή, θέτοντας το σημείο με μεγαλύτερη ακρίβεια, τι λέμε γιά τους άλλους
όταν τους περιγράφουμε ως Ανθρώπους; η απάντηση σε αυτή την ερώτηση δεν είναι
τόσο απλή όσο φαίνεται. Γιά να είναι Άνθρωπος, να είναι ένας από εμάς, αλλά
αυτό προκαλεί το ζήτημα της Κλάσης των Πλασμάτων στην οποία αναφέρομαι. Δεν
μπορούμε να στραφούμε στην Επιστήμη γιά μιά απάντηση. Μερικοί
Παλαιοανθρωπολόγοι προσδιορίζουν την Κατηγορία του Ανθρώπου με το Είδος Homo
sapiens, άλλοι το εξισώνουν με ολόκληρο το Γένος Homo, κάποιοι το περιορίζουν
στο Υποείδος Homo Sapiens sapiens και μερικοί το παίρνουν για να καλύψουν
ολόκληρη την Οικογένεια Ανθρωποειδών. Αυτές οι διαφορές απόψεων δεν οφείλονται
σ' έλλειψη αποδεικτικών στοιχείων. Η απουσία οποιασδήποτε αντίληψης σχετικά με
το είδος των αποδεικτικών στοιχείων που μπορούν να διευθετήσουν το ζήτημα της
Ομάδας ή των Ομάδων Πρωτευόντων, θα πρέπει να θεωρηθούν ως Ανθρώπινα.
Οι Βιολόγοι δεν είναι
εξοπλισμένοι για να μας πουν εάν ένας οργανισμός είναι ανθρώπινος οργανισμός,
επειδή ο Άνθρωπος είναι μία Λαϊκή Κατηγορία, παρά Επιστημονική. Ορισμένες
Λαϊκές Κατηγορίες αντιστοιχούν περισσότερο ή λιγότερο με ακρίβεια σ'
Επιστημονικές Κατηγορίες. Για παράδειγμα, η Λαϊκή Κατηγορία νερό συνοδεύεται
από την Επιστημονική Κατηγορία H2O. Στη φιλοσοφική φρασεολογία, το νερό λέγεται
ότι είναι αναγώγιμο σε H2O, πράγμα που σημαίνει ότι το H2O δεν είναι τίποτα
πάνω από το νερό κι επομένως κάθε δήλωση που ισχύει για το νερό ισχύει επίσης
και για το H2O. Αλλά δεν είναι κάθε Κατηγορία Λαϊκή, η οποία μπορεί να μειωθεί
σ' Επιστημονική. Εξετάστε την Κατηγορία ζιζάνιο: τα ζιζάνια δεν έχουν
βιολογικές ιδιότητες που να τα διακρίνουν από μη ζιζάνια. Στην πραγματικότητα,
θα μπορούσαμε να ξέρουμε τα πάντα, για να γνωρίζουμε βιολογικά για ένα φυτό,
αλλά ακόμα δεν ξέρουμε ότι είναι ζιζάνιο. Έτσι, τουλάχιστον από αυτή την άποψη,
η ύπαρξη του Ανθρώπου είναι περισσότερο σαν να είναι ζιζάνιο παρά σαν να είναι
νερό. Εάν αυτό σας ακούγεται περίεργο, πιθανότατα είστε ήδη δεσμευμένοι σε μιά
ή άλλη αντίληψη του Ανθρώπου (για παράδειγμα, όλα τα Μέλη του Homo sapiens
είναι ανθρώπινα). Ωστόσο, οι ισχυρισμοί όπως ένα ζώο είναι Ανθρώπινο μόνο αν
είναι Μέλος του Είδους Homo sapiens προβλέπονται και δεν ανακαλύπτονται.
Αποφασίζοντας ότι όλοι και μόνο οι Homo sapiens είναι Άνθρωποι, εκφράζουμε μία
προτίμηση για το πού θα πρέπει να σχεδιαστεί το όριο που χωρίζει τους Ανθρώπους
από τους μη-ανθρώπους, αντί ν' ανακαλύπτουμε πού βρίσκεται αυτό το όριο.
Εάν η Επιστήμη δεν μπορεί
να μας δώσει έναν απολογισμό του Ανθρώπου, δεν μπορούμε να απευθυνθούμε στον
Λαό για μια απάντηση, διότι αυτή η Στρατηγική πολλαπλασιάζει το πρόβλημα και
δεν το επιλύει. Όταν εξετάζουμε τον τρόπο με τον οποίο οι απλοί Άνθρωποι
χρησιμοποίησαν τον όρο Ανθρώπινο και τα Ισοδύναμά του σε Πολιτισμούς και σε
ολόκληρη την Ιστορία ανακαλύπτουμε ότι συχνά (ίσως ακόμη και τυπικά) Μέλη του
Είδους μας εξαιρούνται ρητά από την Κατηγορία του Ανθρώπου. Είναι γνωστό ότι οι
Ναζί θεωρούν τους Εβραίους ως μη Ανθρώπινα Πλάσματα (Untermenschen) κι ότι οι
Ισπανοί Άποικοι του 15ου αιώνα είχαν παρόμοια στάση προς τους Αυτόχθονες
Κατοίκους των Καραϊβικών νησιών, όπως κι οι Βορειοαμερικανοί προς τους
σκλαβωμένους Αφρικανούς. Ένα άλλο παράδειγμα παρέχεται από τη φαινομενικά ατελείωτη
συζήτηση για το ηθικά παραδεκτό της άμβλωσης, το οποίο σχεδόν πάντα στρέφει το
ερώτημα εάν το έμβρυο είναι Ανθρώπινο Ον.
Η έννοια του Ανθρώπου
είναι μπερδεμένη, αλλά, είναι δυνατόν να διακρίνουμε μία βαθύτερη Τάξη στο
φαινομενικό Χάος. Η εικόνα φαίνεται χαοτική μόνο αν υποτεθεί ότι ο Άνθρωπος
ορίζει μία συγκεκριμένη Ταξινομική Κατηγορία σε όλο το πλάτος (σε κάθε δυνατό
Κόσμο, όπως λένε οι Φιλόσοφοι). Αλλά, αν τη θεωρούμε ως μια ευρετηριακή έκφραση
-έναν όρο που παίρνει το περιεχόμενό του από το πλαίσιο στο οποίο εκφράζεται-,
προκύπτει μία πολύ διαφορετική εικόνα.
Οι παραδειγματικοί
δείκτες περιλαμβάνουν λέξεις όπως τώρα, εδώ κι εγώ. Οι περισσότερες λέξεις
ονομάζουν ακριβώς το ίδιο πράγμα, ανεξάρτητα από πότε, από πού κι από ποιον
λέγονται. Γιά παράδειγμα, όταν κάποιος οπουδήποτε χρησιμοποιεί σωστά την
έκφραση Πύργος του Άιφελ, ονομάζει μία και την αυτή αρχιτεκτονική δομή.
Αντίθετα, η λέξη τώρα ορίζει τη στιγμή στην οποία λέγεται η λέξη, η λέξη εδώ
ονομάζει τον τόπο όπου εκφωνείται κι η λέξη εγώ ονομάζει τον Άνθρωπο που το
λέει, η λέξη Ανθρώπινη λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που κάνουν αυτές οι λέξεις.
Όταν περιγράφουμε τους
άλλους ως Ανθρώπους, λέμε ότι είναι Μέλη του Φυσικού μας Είδους. Τι είναι
Φυσικό: ο καλύτερος τρόπος γιά να κατανοήσουμε την έννοια των Φυσικών Ειδών
είναι να τ' αντιπαραβάλλουμε με Τεχνητά Είδη. Οι Πιλότοι του αεροπλάνου είναι
ένα Τεχνητό Είδος, όπως οι Οπαδοί του Red Sox κι οι κάτοικοι του Νιου Τζέρσεϋ,
επειδή υπάρχουν μόνο βάσει ανθρώπινων γλωσσικών και κοινωνικών πρακτικών, ενώ
τα Φυσικά Είδη (για παράδειγμα, χημικά στοιχεία κι ενώσεις, μικροφυσικά
σωματίδια και, πιό αμφιλεγόμενα , βιολογικά είδη) υπάρχουν έξω εκεί στον Κόσμο.
Οι έννοιές μας για Φυσικά είναι έννοιες που υποδηλώνουν ότι αντιστοιχούν στις
διαρθρωτικές παραβιάσεις ενός Κόσμου ανεξάρτητου από τον νου, στη ζωντανή
μεταφορά του Πλάτωνα "έκοψαν τη Φύση στις αρθρώσεις τους". Τα ζιζάνια
είναι ένα τεχνητό είδος, επειδή υπάρχουν μόνο βάσει ορισμένων γλωσσικών
συμβάσεων και κοινωνικών πρακτικών, αλλά οι pteridophyta (φτέρες ) είναι Φυσικό
Είδος, διότι, αντίθετα με τα ζιζάνια, δεν είναι ευαίσθητες στις γλωσσικές μας
Συμβάσεις.
Το 1872, μία Γυναίκα,
γνωστή μόνο ως Earnest Englishwoman, Έμπειρη Αγγλίδα, δημοσίευσε μια επιστολή
με τίτλο "Είναι ΟΙ Γυναίκες Ζώα;", στην οποία διαμαρτυρήθηκε ενάντια
στο γεγονός ότι οι Γυναίκες δεν αντιμετωπίστηκαν ως πλήρως Άνθρωποι. Στην
πραγματικότητα, το Καθεστώς τους ήταν χειρότερο από αυτό των ζώων: οι
Κανονισμοί που απαγόρευαν τη σκληρότητα εναντίον σκύλων, αλόγων και βοοειδών
ήταν σημαντικά πιο επιθετικοί από τους Νόμους κατά της σκληρότητας στις
Γυναίκες. Η ειλικρινής κραυγή της Earnest Englishwoman ήταν για τις Γυναίκες να
γίνουν ζώα, για ν' αποκτήσουν το Καθεστώς που τους αρνήθηκε, επειδή δεν ήταν
μέρος της Ανθρωπότητας.
Αντιμετωπίζω το βαθύ
ζήτημα του τι σημαίνει να είσαι Άνθρωπος παρά ζώο. Πώς αποκλείονται οι Άνθρωποι
από την Πολιτική Προσωπικότητα, πώς αποκτά κάποιος Δικαιώματα. Η διάκριση
μεταξύ των δυο εννοιών είναι μία θολή γραμμή, μόνιμα υπό κατασκευή. Αναρωτιέμαι για την ανθρώπινη κατάσταση των χιμαιρών ή για την Ηθική της Έρευνας των
Βλαστοκυττάρων. Οι πολιτικές αποκαλύψεις κι η Επιστημονική Πρόοδος έχουν
επανατοποθετήσει τα σύνορα Ανθρώπου-ζώου με ανησυχητική ταχύτητα. Διερευνώ την
Κληρονομιά περισσότερων από δύο αιώνων και προσβλέπω στο τι μπορεί να έχει το
μέλλον για την Ανθρωπότητα, τις Γυναίκες και τα ζώα.
Οι Φιλόσοφοι διακρίνουν
τη γλωσσική σημασία των δεικτικών εκφράσεων από το περιεχόμενό τους, το
περιεχόμενο ενός ευρετηρίου είναι ό, τι ονομάζει. Για παράδειγμα: εάν είπατε
είμαι εδώ, η λέξη εδώ ονομάζει το σημείο όπου κάθεστε. Η γλωσσική της έννοια
είναι ο τόπος όπου είμαι, όταν λέω εδώ: αν ο Άνθρωπος σημαίνει το Φυσικό μου
Είδος, τότε αναφερόμενος σ' ένα όνιο ως Ανθρώπινο, βλάπτει τον ισχυρισμό ότι ο
άλλος είναι Μέλος από το Φυσικό Είδος που ο Ομιλητής πιστεύει ότι είναι. Αυτό
εξηγεί πολύ γιατί η δήλωση της φόρμας είναι Ανθρώπινη στο στόμα ενός Βιολόγου
μπορεί να σημαίνει το x είναι Μέλος του Είδους Homo sapiens, ενώ η ίδια δήλωση
στο στόμα ενός Ναζιστή μπορεί σημαίνει ότι το x είναι Μέλος της Φυλής των
Άριων. Αυτό
σημαίνει να
είσαι Άνθρωπος.
Professor Vasilios Gikas, Academician
"Introduction to Philosophical,
Thinking what it means to be Human?"
Introduction to Philosophical, Thinking
what it means to be Human?
In Philosophy, it is an Introduction to
what Philosophy is. As a Treatment of the meaning of Human Nature, Philosophy
considers the Human Person as a Knower, as a Person in Relation to other
Persons, to Society, to God, and to the End -Purpose- of Human Life.
I
will examine different Philosophical Accounts of what it means to be yourself.
We, as Human Beings are more than mere Material Bodies and I will inquire into
the different ways in which Philosophers, from different Eras, have attempted
to define this more. In doing so, I will explain several aspects that
characterize our lives as specifically Human, such as Conscious Awareness,
Reason and knowledge, Freedom, Time (past and future), Personal Identity,
Embodiment, and Responsibility. I will raise certain perennial Philosophical
Questions, such as the question concerning the Relation between World and the
Self.
I
examine the way Philosophy looks for Fundamental Characteristics that identify
Life as a Properly Human Life, ask about its ultimate meaning or Purpose, and
raise questions about what counts as a Good Life. I will demonstrate an
understanding of the various approaches to the Philosophical Question of what
it means to be Human.
What
does it mean to be Human? or, putting the point a bit more precisely, what are
we saying about others when we describe them as Human? answering this question
is not as straightforward as it might appear. To be Human is to be one of us,
but this begs the question of the Class of Creatures to which I refer. We can’t
turn to Science for an answer. Some Paleoanthropologists identify the Category
of the Human with the Species Homo Sapiens; others equate it with the whole
Genus Homo, some restrict it to the Subspecies Homo Sapiens sapiens, and a few
take it to encompass the entire Hominin Lineage. These differences of opinion
are not due to a scarcity of evidence. The absence of any conception of what
sort of evidence can settle the question of which Group or Groups of Primates,
should be counted as Human.
In
1872, a Woman, known only as An Earnest Englishwoman, published a letter titled
"Are Women Animals?”, in which she protested against the fact that Women
were not treated as fully Human. In fact, their Status was worse than that of
animals: Regulations prohibiting cruelty against dogs, horses, and cattle were
significantly more punitive than Laws against cruelty to Women. The Earnest
Englishwoman’s heartfelt cry was for Women to become animals in order to gain
the Status that they were denied on the grounds that they were not part of
Mankind.
I
address the profound question of what it means to be Human, rather than an
animal. How are People excluded from Political Personhood, and how does one
become entitled to Rights? The distinction between the two concepts is a
blurred line, permanently under construction. I wonder about the Human Status
of chimeras or the Ethics of Stem Cell Research. Political disclosures and
Scientific Advances have been re-locating the Human-animal border at an
alarming speed. I explore the Legacy of more than two centuries and I look
forward to what the future might hold for Humans, Women, and animals.
Biologists
aren’t equipped to tell us whether an organism is a human organism because a
Human is a Folk-Category, rather a Scientific one. Some Folk-Categories
correspond more or less precisely to Scientific Categories. I use an example,
the Folk-Category water is coextensive with the Scientific Category H2O. In the
Philosophical Jargon, water is said to be reducible to H2O, which means that
H2O is nothing over and above water, and therefore any statement that is true
of water is also true of H2O. But not every Folk Category is even approximately
reducible to a Scientific one. Consider the Category of weed. Weeds don’t have
any biological properties that distinguish them from non-weeds. In fact, we
could know everything there is to know biologically about a plant, but still,
we do not know that it's a weed. So, at least in this respect, being human is
more like being a weed than it is like being water. If this sounds strange to
you, it is probably because you are already committed to one or another
conception of the Human (for example, that all and only Members of Homo sapiens
are Human). However, claims like an animal are human only if it is a member of
the species Homo sapiens are stipulated rather than discovered. In deciding
that all and only Homo sapiens are Humans, one is expressing a preference about
where the boundary separating Humans from non-Humans should be drawn, rather
than discovering where such a boundary lays.
If
Science can’t give us an account of the Human, we cannot turn to the Folk for
an answer, because this Strategy multiplies the problem rather than resolving
it. When we look at how ordinary People have used the term Human and its
Equivalents across Cultures and throughout the span of History, we discover
that often (maybe even typically) Members of our Species are explicitly
excluded from the Category of Human. It’s well-known that the Nazis considered
Jews to be non-Human Creatures (Untermenschen) and that 15th-century Spanish
Colonists took a similar stance towards the Indigenous Inhabitants of the
Caribbean islands, as did North Americans toward enslaved Africans. Another
example is provided by the seemingly interminable debate about the moral
permissibility of abortion, which almost always turns on the question of
whether the embryo is a Human Being.
The
concept of the Human is confusing, but it’s possible to discern a deeper Order
in the seeming Chaos. The picture only seems chaotic if one assumes that Human
designates a certain Taxonomic Category across the board (in every possible
World, as Philosophers like to say). But, if we think of it as an indexical
expression -a term that gets its content from the context in which it is
uttered-, a very different picture emerges.
Paradigmatic
indexical terms include words like now, here, and I. Most words name exactly
the same thing, irrespective of when, where, and by whom they are uttered. For
instance, when anyone anywhere correctly uses the expression the Eiffel Tower,
they are naming one and the same architectural structure. In contrast, the word
now names the moment at which the word is uttered, the word “here” names the place
where it is uttered, and the word I names the person uttering it, the word
Human works in much the same way that these words do.
When
we describe others as Human, we are saying that they are members of our own
Natural Kind.
What’s
a Natural Kind: the best way to understand the notion of Natural Kinds is to
contrast them with Artificial Kinds. Airplane Pilots are an Artificial Kind, as
are Red Sox fans and residents of New Jersey, because they only exist by virtue
of human linguistic and social practices, whereas Natural Kinds (for example,
chemical elements and compounds, microphysical particles, and, more
controversially, biological species) exist out there in the World. Our concepts
of Natural are concepts that purport to correspond to the structural fault
lines of a mind-independent world, in Plato’s vivid metaphor, they "cut
nature at its joints". Weeds are an artificial kind because they exist
only by virtue of certain linguistic conventions and social practices, but
Pteridophyte (ferns) is a Natural Kind because, unlike weeds, their existence
is insensitive to our linguistic conventions.
Philosophers
distinguish the linguistic meaning of indexical expressions from their content.
The content of an indexical is whatever it names. For example, if you were to
say I'm here, the word here names the spot where you are sitting. Its
linguistic meaning is the place where I'm when I utter the word here. If Human
means my own Natural Kind, then referring to a Being as Human boils down to the
assertion that the other is a Member of the Natural Kind that the speaker
believes herself to be. This goes a long way towards explaining why a statement
of form x is Human, in the mouth of a Biologist might mean x is a Member of the
Species Homo sapiens, while the very same statement in the mouth of a Nazi
might mean x is a Member of the Aryan Race. That's what it means to be Human.