25-02-10 ΠΑΡΙΣΙ

 

 Παρίσι.

 Το αγαπημένο Παρίσι ήταν αρχικά μια Ρωμαϊκή πόλη.  Εκείνη την εποχή ήταν γνωστή ως Λουτέτια.

 Η Γαλλο-Ρωμαϊκή πόλη Lutetia ήταν ο κύριος Οικισμός των Parisii (Γαλλική Φυλή).  Εκτεινόταν κατά μήκος της αριστερής όχθης του ποταμού Σηκουάνα, στον σημερινό λόφο Sainte-Geneviève και στο Île de la Cité (φυσικό νησί στον Σηκουάνα).  Ένα δίκτυο ορθογώνιων δρόμων χώριζε την πόλη σε τετράγωνα (insulae) που περιείχαν δημόσιους χώρους και κατοικίες. Αυτή η ρυμοτομία οργανώθηκε γύρω από μια σημαντική οδική αρτηρία βορρά-νότου, τη σημερινή rue Saint-Jacques. 

 Στο απόγειό της στα τέλη του 2ου αιώνα μ.Χ., η Λουτέτια ήταν το σπίτι για σχεδόν 10.000 ανθρώπους, έναν μέτριο πληθυσμό μεταξύ των πόλεων της Γαλατίας. Η Lutetia καυχιόταν για ένα Φόρουμ με τη Βασιλική της και πιθανώς έναν Ναό, χώρους διασκέδασης (ένα θέατρο και πάνω απ 'όλα το αμφιθέατρο) και δημόσια λουτρά, στα νότια, τα ανατολικά και τα βόρεια (αυτά που ονομάζονται Cluny). Οι Τεχνίτες και οι Έμποροί του παρήγαγαν τον πλούτο της πόλης κι η επιδραστική Συντεχνία Βαρκάρηδων έλεγχε τη Ναυσιπλοΐα στον ποταμό Σηκουάνα και στους παραπόταμους του. Αυτοί οι βαρκάρηδες, οι nautae parisiaci, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή της πόλης και στις πρώτες ημέρες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, έστησαν ακόμη κι ένα Μνημείο στον Αυτοκράτορα Τιβέριο, τον Στύλο των Βαρκάρηδων.

 Τον 4ο αιώνα, οι Επιδρομές των Βαρβάρων, οι αγροτικές δυσαρέσκειες κι οι πολιτικές αναταραχές ώθησαν τους κατοίκους της Lutetia να εγκαταλείψουν την αριστερή όχθη και ν' αποσυρθούν στο Île de la Cité, γύρω από το οποίο έχτισαν επάλξεις.  Παραδόξως, καθώς οι τύχες της πόλης λιγόστευαν, η στρατιωτική της σημασία μεγάλωνε και μέχρι το έτος 360, όταν οι Στρατιώτες του Ιουλιανού τον ανακήρυξαν Αυτοκράτορα εκεί, η αγαπημένη του Λουτέτια ήταν σε καλό δρόμο για να γίνει Παρίσι.

 Ο Έλληνας Γεωγράφος Στράβων, τον 1ο αιώνα π.Χ., έγραψε: στις όχθες του ποταμού Sequanas (Σηκουάνας) ζούσαν οι Parisii που καταλάμβαναν ένα νησί στον ποταμό και είχαν για πόλη τη Lucotocia (Lutetia). 

 Αργότερα η πόλη μεγάλωσε κι οι κάτοικοί της έχτισαν δημόσια μνημεία, αλλά δεν ήταν ποτέ κάτι περισσότερο από μια μέτρια πόλη της Ρωμαϊκής Γαλατίας.  

Εν ολίγοις, η καταγωγή του είναι συνηθισμένη, όπως πολλά Αστικά Κέντρα της Αρχαιότητας.  Ωστόσο, η πόλη που επρόκειτο ν' αναδειχθεί ως Πρωτεύουσα της Γαλλίας έπρεπε να υπερηφανεύεται για ένδοξες απαρχές, έτσι από τον Μεσαίωνα και μετά, ονειρευόταν κάθε είδους θρυλική καταγωγή. Μια τέτοια περίεργη ιστορία τη συνέδεσε με την πτώση της Τροίας, μετά την οποία οι εκτοπισμένοι Τρώες λέγεται ότι εγκαταστάθηκαν στις όχθες του Σηκουάνα σ' ένα μέρος που ήταν όμορφο κι απολαυστικό, άφθονο κι εύφορο και σε καλή θέση για να ζήσουν.

 Όσον αφορά τους Παρισιούς, υποστηρίχθηκε ότι το όνομά τους προήλθε από τον ίδιο τον Πάρη, τον γιο του Πρίαμάνδου, εραστή της Ωραιας Ελένης.  Μια τέτοια ιστορία, όσο φανταχτερή κι αν ήταν, αποδόθηκε στη Λουτετία, μιας μυθικής προέλευσης συγκρίσιμη μ' εκείνη της Ρώμης, η οποία κατά μια παράδοση ιδρύθηκε από τον Τρώα Αινεία.  Προκειμένου να εξυμνηθεί περαιτέρω η αρχή της, υποστηρίχθηκε ότι η Lutetia ιδρύθηκε πολύ πριν από την Αιώνια Πόλη, μια άποψη εντελώς αντίθετη με την τρέχουσα αρχαιολογική άποψη, η οποία υποστηρίζει ότι τα παλαιότερα ίχνη Ρωμαϊκής παρουσίας στο έδαφος του Παρισιού δεν πάνε πίσω από το 30 π.Χ.

 Lutetia.

 Στα Σχόλια του στον Γαλλικό Πόλεμο (Βιβλίο VII, 57), ο Ιούλιος Καίσαρ αναφέρει τη Λουτέτια: πόλη των Παρισίων, που βρίσκεται σ' ένα νησί του Σηκουάνα, αλλά οι αρχαιολογικές ανασκαφές δεν έχουν αποκαλύψει σημαντικά Γαλατικά λείψανα στο Île de la Cité. Το σημείο που οι Ερευνητές αρχίζουν ν' αναρωτιούνται αν η Lutetia βρισκόταν αλλού, στη Nanterre, όπου μια τοποθεσία έχει πρόσφατα δώσει σημαντικά ίχνη Κελτικής κατοχής. Πολύ περισσότερο που η τοποθεσία Nanterre εγκαταλείφθηκε νωρίς στη Βασιλεία του αυτοκράτορα Αυγούστου, ακριβώς τη στιγμή που εμφανίστηκαν τα πρώτα σημάδια Ρωμαϊκής παρουσίας στο Παρίσι.  Σύμφωνα με αυτή την υπόθεση, η Lutetia μεταφέρθηκε στον λόφο Sainte-Geneviève, όπου ιδρύθηκε η Γαλλο-Ρωμαϊκή πόλη και στη συνέχεια αναπτύχθηκε κατά τον 1ο αιώνα μ.Χ.

 Χωρίς να πέσουμε θύματα του απλοϊκού Ντετερμινισμού, είναι θεμιτό να υπογραμμίσουμε τα πλεονεκτήματα της τοποθεσίας του Παρισιού.  

Πρώτον, υπάρχει ο Σηκουάνας, μια σημαντική πλωτή οδός που εκτείνεται από μια ολόκληρη σειρά πλωτών παραποτάμων.  Βρισκόμενη στη συνένωση πολλών συμπληρωματικών Περιφερειών, η τοποθεσία ήταν επίσης ευνοϊκή για μεταφορές νερού προς ξηρά. Ελώδης, διάσπαρτη, με μικρά νησιά και κανάλια, η Αλλουβιακή πεδιάδα περιβάλλεται από υψώματα και λόφους που ευνοούν την ανθρώπινη εγκατάσταση. Οι Ρωμαίοι Πολεοδόμοι σιγά σιγά κατέκτησαν αυτό το περιβάλλον κι έθεσαν το μοτίβο της πόλης.

 

Paris.

Beloved Paris was a Roman City originally. In those days, it was known as Lutetia.

The Gallo-Roman town of Lutetia was the Chief Settlement of the Parisii (Gallic tribe). It stretched along the left bank of the River Seine, on what is now Sainte-Geneviève hill and the Île de la Cité (natural island in the Seine). A network of orthogonal roads divided the town into blocks (insulae) containing public spaces and dwellings. This street plan was organized around a major north-south thoroughfare, the present-day rue Saint-Jacques. 

At its apogee in the late 2nd century AD, Lutetia was home to almost 10,000 people, a modest population among the towns of Gaul. Lutetia boasted a forum with its basilica and probably a temple, places of entertainment (a theater and above all the amphitheater), and public baths, in the south, the east, and the north (those called Cluny). Its craftsmen and tradespeople generated the town’s wealth and its influential guild of boatmen controlled navigation on the River Seine and its tributaries. These boatmen, the nautae parisiaci, played a major role in town life, and in the early days of the Roman Empire, they even erected a monument to Emperor Tiberius, the famed Pillar of the Boatmen.

In the 4th century, Barbarian Incursions, rural malcontents, and political upheaval prompted the inhabitants of Lutetia to abandon the left bank and withdraw to the Île de la Cité, around which they erected ramparts. Paradoxically, as the town’s fortunes waned, its military importance grew, and by the year 360, when Julian’s Soldiers proclaimed him Emperor there, his beloved Lutetia was well on the way to becoming Paris.

Greek Geographer Strabo, in the 1st century BC, wrote: On the banks of the river Sequanas (Seine) lived the Parisii who occupied an island in the river and had for a city Lucotocia (Lutetia). 

Later the town grew and its people erected public monuments, but it was never more than a modest town of Roman Gaul. In short, its origins are commonplace, like many urban centers in Antiquity. Yet the town that was to emerge as the capital of France needed to take pride in glorious beginnings, so from the Middle Ages onwards, all manner of legendary origins were dreamed up. One such outlandish story linked it to the fall of Troy, after which displaced Trojans were said to have settled on the banks of the Seine in a place that was beautiful and delectable, plentiful and fertile and well placed for living.

As for the Parisii, it was claimed that their name came from Paris himself, the son of Priamand lover of Helen of Troy. Such a filiation, fanciful as it was, conferred on Lutetia, a mythical origin comparable to that of Rome, which in one tradition was founded by the Trojan Aeneas. To further extol its beginnings, it was even professed that Lutetia was founded well before the Eternal City, a view completely at odds with current archaeological opinion, which holds that the oldest traces of a Roman presence in the soil of Paris go no further back than 30 B.C.

Lutetia, from Gallic to Roman.

In his Commentaries on the Gallic War (Book VII, 57), Julius Caesar mentions Lutetia: town of the Parisii, situated on an island in the Seine, but archaeological excavations have never uncovered significant Gallic remains on the Île de la Cité. The point that researchers are beginning to wonder whether Lutetia was located elsewhere, at Nanterre, where a site has recently yielded substantial traces of Celtic occupation. All the more so since the Nanterre site was abandoned early in the reign of Emperor Augustus, just at the time of the first signs of a Roman presence in Paris. According to this hypothesis, Lutetia was transferred to the Sainte-Geneviève hill, where the Gallo-Roman town was founded and then grew during the 1st century A.D.

Without falling prey to simplistic determinism, it's legitimate to underscore the advantages of the Location of Paris. First, there is the Seine, a major waterway extended by a whole series of navigable tributaries. Situated at the nexus of several complementary Regions, the site was also favorable for water- land transfers. Swampy, dotted with small islands and channels, the alluvial plain is surrounded by heights and hills conducive to Human Settlement. Roman City planners little by little mastered this environment and laid out the pattern of the town.