Παρίσι.
Η Γαλλο-Ρωμαϊκή πόλη Lutetia ήταν ο κύριος Οικισμός
των Parisii (Γαλλική Φυλή). Εκτεινόταν κατά μήκος της αριστερής όχθης του
ποταμού Σηκουάνα, στον σημερινό λόφο Sainte-Geneviève και στο Île de la Cité
(φυσικό νησί στον Σηκουάνα). Ένα δίκτυο ορθογώνιων δρόμων χώριζε την πόλη
σε τετράγωνα (insulae) που περιείχαν δημόσιους χώρους και κατοικίες. Αυτή η
ρυμοτομία οργανώθηκε γύρω από μια σημαντική οδική αρτηρία βορρά-νότου, τη
σημερινή rue Saint-Jacques.
Στο απόγειό της στα τέλη του 2ου αιώνα μ.Χ., η
Λουτέτια ήταν το σπίτι για σχεδόν 10.000 ανθρώπους, έναν μέτριο πληθυσμό μεταξύ
των πόλεων της Γαλατίας. Η Lutetia καυχιόταν για ένα Φόρουμ με τη Βασιλική της
και πιθανώς έναν Ναό, χώρους διασκέδασης (ένα θέατρο και πάνω απ 'όλα το
αμφιθέατρο) και δημόσια λουτρά, στα νότια, τα ανατολικά και τα βόρεια (αυτά που
ονομάζονται Cluny). Οι Τεχνίτες και οι Έμποροί του παρήγαγαν τον πλούτο της
πόλης κι η επιδραστική Συντεχνία Βαρκάρηδων έλεγχε τη Ναυσιπλοΐα στον ποταμό
Σηκουάνα και στους παραπόταμους του. Αυτοί οι βαρκάρηδες, οι nautae parisiaci,
έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή της πόλης και στις πρώτες ημέρες της Ρωμαϊκής
Αυτοκρατορίας, έστησαν ακόμη κι ένα Μνημείο στον Αυτοκράτορα Τιβέριο, τον Στύλο
των Βαρκάρηδων.
Τον 4ο αιώνα, οι Επιδρομές των Βαρβάρων, οι αγροτικές
δυσαρέσκειες κι οι πολιτικές αναταραχές ώθησαν τους κατοίκους της Lutetia να
εγκαταλείψουν την αριστερή όχθη και ν' αποσυρθούν στο Île de la Cité, γύρω από
το οποίο έχτισαν επάλξεις. Παραδόξως, καθώς οι τύχες της πόλης
λιγόστευαν, η στρατιωτική της σημασία μεγάλωνε και μέχρι το έτος 360, όταν οι
Στρατιώτες του Ιουλιανού τον ανακήρυξαν Αυτοκράτορα εκεί, η αγαπημένη του
Λουτέτια ήταν σε καλό δρόμο για να γίνει Παρίσι.
Ο Έλληνας Γεωγράφος Στράβων, τον 1ο αιώνα π.Χ.,
έγραψε: στις όχθες του ποταμού Sequanas (Σηκουάνας) ζούσαν οι Parisii που
καταλάμβαναν ένα νησί στον ποταμό και είχαν για πόλη τη Lucotocia
(Lutetia).
Αργότερα η πόλη μεγάλωσε κι οι κάτοικοί της έχτισαν
δημόσια μνημεία, αλλά δεν ήταν ποτέ κάτι περισσότερο από μια μέτρια πόλη της
Ρωμαϊκής Γαλατίας.
Εν ολίγοις, η καταγωγή του είναι συνηθισμένη, όπως πολλά
Αστικά Κέντρα της Αρχαιότητας. Ωστόσο, η πόλη που επρόκειτο ν' αναδειχθεί
ως Πρωτεύουσα της Γαλλίας έπρεπε να υπερηφανεύεται για ένδοξες απαρχές, έτσι
από τον Μεσαίωνα και μετά, ονειρευόταν κάθε είδους θρυλική καταγωγή. Μια τέτοια
περίεργη ιστορία τη συνέδεσε με την πτώση της Τροίας, μετά την οποία οι
εκτοπισμένοι Τρώες λέγεται ότι εγκαταστάθηκαν στις όχθες του Σηκουάνα σ' ένα
μέρος που ήταν όμορφο κι απολαυστικό, άφθονο κι εύφορο και σε καλή θέση για να
ζήσουν.
Όσον αφορά τους Παρισιούς, υποστηρίχθηκε ότι το όνομά τους προήλθε από τον ίδιο τον Πάρη, τον γιο του Πρίαμάνδου, εραστή της Ωραιας Ελένης. Μια τέτοια ιστορία, όσο φανταχτερή κι αν ήταν, αποδόθηκε στη Λουτετία, μιας μυθικής προέλευσης συγκρίσιμη μ' εκείνη της Ρώμης, η οποία κατά μια παράδοση ιδρύθηκε από τον Τρώα Αινεία. Προκειμένου να εξυμνηθεί περαιτέρω η αρχή της, υποστηρίχθηκε ότι η Lutetia ιδρύθηκε πολύ πριν από την Αιώνια Πόλη, μια άποψη εντελώς αντίθετη με την τρέχουσα αρχαιολογική άποψη, η οποία υποστηρίζει ότι τα παλαιότερα ίχνη Ρωμαϊκής παρουσίας στο έδαφος του Παρισιού δεν πάνε πίσω από το 30 π.Χ.
Lutetia.
Στα Σχόλια του στον Γαλλικό Πόλεμο (Βιβλίο VII, 57), ο
Ιούλιος Καίσαρ αναφέρει τη Λουτέτια: πόλη των Παρισίων, που βρίσκεται σ' ένα
νησί του Σηκουάνα, αλλά οι αρχαιολογικές ανασκαφές δεν έχουν αποκαλύψει
σημαντικά Γαλατικά λείψανα στο Île de la Cité. Το σημείο που οι Ερευνητές
αρχίζουν ν' αναρωτιούνται αν η Lutetia βρισκόταν αλλού, στη Nanterre, όπου μια
τοποθεσία έχει πρόσφατα δώσει σημαντικά ίχνη Κελτικής κατοχής. Πολύ περισσότερο
που η τοποθεσία Nanterre εγκαταλείφθηκε νωρίς στη Βασιλεία του αυτοκράτορα
Αυγούστου, ακριβώς τη στιγμή που εμφανίστηκαν τα πρώτα σημάδια Ρωμαϊκής
παρουσίας στο Παρίσι. Σύμφωνα με αυτή την υπόθεση, η Lutetia μεταφέρθηκε
στον λόφο Sainte-Geneviève, όπου ιδρύθηκε η Γαλλο-Ρωμαϊκή πόλη και στη συνέχεια
αναπτύχθηκε κατά τον 1ο αιώνα μ.Χ.
Χωρίς να πέσουμε θύματα του απλοϊκού Ντετερμινισμού,
είναι θεμιτό να υπογραμμίσουμε τα πλεονεκτήματα της τοποθεσίας του
Παρισιού.
Πρώτον, υπάρχει ο Σηκουάνας, μια σημαντική πλωτή οδός που
εκτείνεται από μια ολόκληρη σειρά πλωτών παραποτάμων. Βρισκόμενη στη
συνένωση πολλών συμπληρωματικών Περιφερειών, η τοποθεσία ήταν επίσης ευνοϊκή
για μεταφορές νερού προς ξηρά. Ελώδης, διάσπαρτη, με μικρά νησιά και κανάλια, η
Αλλουβιακή πεδιάδα περιβάλλεται από υψώματα και λόφους που ευνοούν την
ανθρώπινη εγκατάσταση. Οι Ρωμαίοι Πολεοδόμοι σιγά σιγά κατέκτησαν αυτό το
περιβάλλον κι έθεσαν το μοτίβο της πόλης.
Paris.
Beloved
Paris was a Roman City originally. In those days, it was known as Lutetia.
The
Gallo-Roman town of Lutetia was the Chief Settlement of the Parisii (Gallic
tribe). It stretched along the left bank of the River Seine, on what is now
Sainte-Geneviève hill and the Île de la Cité (natural island in the Seine). A
network of orthogonal roads divided the town into blocks (insulae) containing
public spaces and dwellings. This street plan was organized around a major
north-south thoroughfare, the present-day rue Saint-Jacques.
At its
apogee in the late 2nd century AD, Lutetia was home to almost 10,000 people, a
modest population among the towns of Gaul. Lutetia boasted a forum with its
basilica and probably a temple, places of entertainment (a theater and above
all the amphitheater), and public baths, in the south, the east, and the north
(those called Cluny). Its craftsmen and tradespeople generated the town’s
wealth and its influential guild of boatmen controlled navigation on the River
Seine and its tributaries. These boatmen, the nautae parisiaci, played a major
role in town life, and in the early days of the Roman Empire, they even erected
a monument to Emperor Tiberius, the famed Pillar of the Boatmen.
In the 4th
century, Barbarian Incursions, rural malcontents, and political upheaval
prompted the inhabitants of Lutetia to abandon the left bank and withdraw to
the Île de la Cité, around which they erected ramparts. Paradoxically, as the
town’s fortunes waned, its military importance grew, and by the year 360, when
Julian’s Soldiers proclaimed him Emperor there, his beloved Lutetia was well on
the way to becoming Paris.
Greek
Geographer Strabo, in the 1st century BC, wrote: On the banks of the river
Sequanas (Seine) lived the Parisii who occupied an island in the river and had
for a city Lucotocia (Lutetia).
Later the
town grew and its people erected public monuments, but it was never more than a
modest town of Roman Gaul. In short, its origins are commonplace, like many
urban centers in Antiquity. Yet the town that was to emerge as the capital of
France needed to take pride in glorious beginnings, so from the Middle Ages
onwards, all manner of legendary origins were dreamed up. One such outlandish
story linked it to the fall of Troy, after which displaced Trojans were said to
have settled on the banks of the Seine in a place that was beautiful and
delectable, plentiful and fertile and well placed for living.
As for the Parisii, it was claimed that their name came from Paris himself, the son of Priamand lover of Helen of Troy. Such a filiation, fanciful as it was, conferred on Lutetia, a mythical origin comparable to that of Rome, which in one tradition was founded by the Trojan Aeneas. To further extol its beginnings, it was even professed that Lutetia was founded well before the Eternal City, a view completely at odds with current archaeological opinion, which holds that the oldest traces of a Roman presence in the soil of Paris go no further back than 30 B.C.
Lutetia,
from Gallic to Roman.
In his
Commentaries on the Gallic War (Book VII, 57), Julius Caesar mentions Lutetia:
town of the Parisii, situated on an island in the Seine, but archaeological
excavations have never uncovered significant Gallic remains on the Île de la
Cité. The point that researchers are beginning to wonder whether Lutetia was
located elsewhere, at Nanterre, where a site has recently yielded substantial
traces of Celtic occupation. All the more so since the Nanterre site was
abandoned early in the reign of Emperor Augustus, just at the time of the first
signs of a Roman presence in Paris. According to this hypothesis, Lutetia was
transferred to the Sainte-Geneviève hill, where the Gallo-Roman town was
founded and then grew during the 1st century A.D.
Without
falling prey to simplistic determinism, it's legitimate to underscore the
advantages of the Location of Paris. First, there is the Seine, a major
waterway extended by a whole series of navigable tributaries. Situated at the
nexus of several complementary Regions, the site was also favorable for water-
land transfers. Swampy, dotted with small islands and channels, the alluvial
plain is surrounded by heights and hills conducive to Human Settlement. Roman
City planners little by little mastered this environment and laid out the
pattern of the town.